De la atragerea angajaților la crearea unor „ecosisteme ale forței de muncă”

Când angajatorii nu mai găsesc soluții în atragerea angajaților, cheia este schimbarea de paradigmă. Ce înseamnă acest lucru? Crearea unor „ecosisteme ale forței de muncă” și îmbrățișarea tehnologiei.

credit foto: 123RF

Sună mai degrabă ca un nou trend de cultură organizațională, dar este de fapt răspunsul la o nevoie fucțională.

Studiului  arată că, la nivel global, organizațiile participante menționează pe primul loc dificultatea de a găsi competențele necesare pentru a răspunde actualelor nevoi de business pe primul loc (46%), urmată de nevoia de a crea o forță de muncă cu structură agilă (36%), care să permită redimensionarea rapidă a echipelor, în funcție de nevoi. Dacă ne uităm la angajatorii din România, mai mult de o treime din companii (35%) nu reușesc să găsească suficienți angajați, iar 41% dintre ele se confruntă cu un deficit de competențe necesare pentru a satisface cerințele actuale de business. De aceea, cei mai mulți manageri consideră, mai nou,  două categorii de forță de lucru: angajații și forță de muncă sau competențe externe, adică contractorii, furnizorii de servicii, dezvoltatorii de aplicații etc.

Pe scurt, așa-numitele „ecosisteme ale forței de muncă”, presupun identificarea și gestionarea unor noi tipuri de resurse umane, cum ar fi consultanți (52% dintre companiile participante la studiu), freelanceri și subcontractori (50%) sau centre de servicii externalizate (38%), care completează forța de muncă tradițională, formată din angajații cu normă întreagă sau redusă.

Care este rolul tehnologiei…

Printre măsurile la care apelează companiile pentru a amplifica forța de muncă existentă, studiul evidențiază implementarea de soluții tehnologice și de inteligență artificială (30% dintre participanți). Se pare că modelele de recrutare pe bază de AI nu s-au impus încă și așa cum discutam în cadrul podcast-urilor TP Insights, liderii de HR încă se tem să nu scape printre degete talente în urma unui proces arbitrar. Dar rolul tehnologiei este unul clar. 

În prezent, soluțiile tehnologice sunt utilizate în companiile din România participante la studiul Deloitte în principal pentru a facilita comunicarea și conectarea membrilor echipelor din diferite locuri, prin aplicații de tipul Zoom sau Skype (89%), și pentru a spori eficiența angajaților (72%). Pe de altă parte, în decurs de doi-patru ani, respondenții sunt de părere că tehnologia va fi utilizată mai ales pentru a anticipa nevoile angajaților și a-i ghida în procesul de dezvoltare (61%), precum și pentru a analiza în profunzime modul în care interacționează echipele pentru îndeplinirea atribuțiilor (56%).

Raportul , efectuat anual de Deloitte, se bazează pe o analiză complexă a răspunsurilor furnizate de respondenți din întreaga lume care lucrează în diferite industrii și departamente ale organizațiilor, în principal în resurse umane. La cea mai recentă ediție a studiului au participat aproximativ 10.000 de respondenți din 105 țări, inclusiv România.

Mihaela Dincă

Mihaela Dincă

Jurnalist și om de comunicare, pasionată de dezvoltarea oamenilor și organizațiilor. Director editorial ThirdPlace.ro și fondator al agenției de comunicare More Magic Communication.

Alte recomandări

TP News
Mihaela Dincă

În 30 de ani, tehnologia a schimbat radical toate joburile. Ritmul este accelerat

Ion Moldoveanu, manager de tehnologie în Deutsche Bank (DB) și parte a echipei executive a centrului de tehnologie al DB din România, face o radiografie extensivă și fascinantă a trecutului, prezentului și viitorului tehnologiilor care ne influențează dezvoltarea și influenteză viitorul muncii. Este dificil să faci predicții, în special despre viitor, însă este clar că ritmul schimbării este accelerat, iar avantajele competitive dispar rapid dacă nu înțelegem că e momentul să ne adaptăm, spune el.

Read More »
TP News
Mihaela Dincă

Diversitatea sau un nou Growth Tool?

Conceptul de diversitate a evoluat de la ”nice to have” la un instrument strategic de creștere, cel puțin așa demonstrează ecosistemul local de startup-uri. Nivelul de acceptare și integrarea perspectivelor și a background-urilor diferite sunt legate de viitorul inovației.

Read More »