Sună mai degrabă ca un nou trend de cultură organizațională, dar este de fapt răspunsul la o nevoie fucțională.
Studiului arată că, la nivel global, organizațiile participante menționează pe primul loc dificultatea de a găsi competențele necesare pentru a răspunde actualelor nevoi de business pe primul loc (46%), urmată de nevoia de a crea o forță de muncă cu structură agilă (36%), care să permită redimensionarea rapidă a echipelor, în funcție de nevoi. Dacă ne uităm la angajatorii din România, mai mult de o treime din companii (35%) nu reușesc să găsească suficienți angajați, iar 41% dintre ele se confruntă cu un deficit de competențe necesare pentru a satisface cerințele actuale de business. De aceea, cei mai mulți manageri consideră, mai nou, două categorii de forță de lucru: angajații și forță de muncă sau competențe externe, adică contractorii, furnizorii de servicii, dezvoltatorii de aplicații etc.
Pe scurt, așa-numitele „ecosisteme ale forței de muncă”, presupun identificarea și gestionarea unor noi tipuri de resurse umane, cum ar fi consultanți (52% dintre companiile participante la studiu), freelanceri și subcontractori (50%) sau centre de servicii externalizate (38%), care completează forța de muncă tradițională, formată din angajații cu normă întreagă sau redusă.
Care este rolul tehnologiei…
Printre măsurile la care apelează companiile pentru a amplifica forța de muncă existentă, studiul evidențiază implementarea de soluții tehnologice și de inteligență artificială (30% dintre participanți). Se pare că modelele de recrutare pe bază de AI nu s-au impus încă și așa cum discutam în cadrul podcast-urilor TP Insights, liderii de HR încă se tem să nu scape printre degete talente în urma unui proces arbitrar. Dar rolul tehnologiei este unul clar.
În prezent, soluțiile tehnologice sunt utilizate în companiile din România participante la studiul Deloitte în principal pentru a facilita comunicarea și conectarea membrilor echipelor din diferite locuri, prin aplicații de tipul Zoom sau Skype (89%), și pentru a spori eficiența angajaților (72%). Pe de altă parte, în decurs de doi-patru ani, respondenții sunt de părere că tehnologia va fi utilizată mai ales pentru a anticipa nevoile angajaților și a-i ghida în procesul de dezvoltare (61%), precum și pentru a analiza în profunzime modul în care interacționează echipele pentru îndeplinirea atribuțiilor (56%).
Raportul , efectuat anual de Deloitte, se bazează pe o analiză complexă a răspunsurilor furnizate de respondenți din întreaga lume care lucrează în diferite industrii și departamente ale organizațiilor, în principal în resurse umane. La cea mai recentă ediție a studiului au participat aproximativ 10.000 de respondenți din 105 țări, inclusiv România.