Când viitorul bate la ușă: între temeri, speranțe și rezistență la schimbare

Vorbim de ceva timp timp despre discrepanțele dintre competențele existente și cele necesare pe piața muncii, în contextul digitalizării și transformării digitale. Estimările arată că noile tehnologii vor afecta, anual, între 5 și 10% din locurile de muncă ale fiecărei organizații.

credit foto: 123RF

Această situație ar putea deveni mai mult complicată,  având în vedere atât entuziasmul, cât și îngrijorarea din jurul AI. Dar cum vor trece companiile prin transformarea digitală din viitor, în condițiile în care în prezent nu reușesc să vadă dincolo de competențele din CV și să profite la maximum de abilitățile pe care organizația le are deja?

Potrivit sondajului PwC Hopes & Fears Workforce lansat de curând arată că organizațiile au încă metode de recrutare învechite, iar angajații nu înțeleg urgența îmbunătățirii competențelor. 37% dintre angajații români care au participat la sondaj spun că au aptitudini care nu reies clar din diplome sau din denumirile posturilor deținute anterior, iar 25% spun că angajatorii se concentrează prea mult pe istoric și insuficient pe aptitudini. Astfel că, este foarte probabil ca firmele să nu recunoască abilitățile pe care angajații le au și pe care ar putea să le utilizeze în folosul companiei. Mai mult, 31% dintre angajații români spun că diplomele lor formale nu sunt relevante pentru locul de muncă.

Transformarea va duce la o nevoie de formare din ce în ce mai sofisticată, care să includă mai mult decât abilități tehnice, ci să construiască și abilități umane precum creativitatea, comunicarea, gândirea critică, abilități de rezolvare a problemelor.

Cred că, din fericire, abilitățile umane nu pot fi înlocuite de un algoritm. Este o responsabilitate comună între angajatori și angajați să se adapteze schimbărilor. Dacă liderii și organizațiile trebuie să ajute angajații să se adapteze la noile tehnologii și situații, în special pentru cei ale căror locuri de muncă nu necesită aptitudini specializate, angajații au rolul lor în a înțelege ce îi așteaptă și a fi deschiși să capete noi abilități.

Când angajații nu înțeleg ce îi așteaptă…

Este datoria liderilor și organizaților să le traseze un drum ușor de parcurs. Aproape jumătate dintre respondenți nu știu de ce abilități ar avea nevoie în cinci ani pentru a-și face treaba. În timp ce angajatorii estimează că abilitățile angajaților vor fi perturbate în următorii cinci ani și necesită perfecționare, angajații gândesc puțin diferit. Doar 37% sunt de acord cu faptul că abilitățile necesare pentru a avea succes la locul de muncă se vor schimba în mod semnificativ în următorii cinci ani și doar 42% spun că au o idee clară despre cum se vor schimba abilitățile necesare pentru munca lor în acest interval. Când vine vorba de AI, angajații sunt optimiști și cred că noul val de tehnologie le va impacta pozitiv jobul în viitor.

Și ce noi abilități vor fi importante? Gândirea critică, a fi adaptabil/flexibil și colaborativ sunt abilitățile de top în următorii cinci ani. Diviziunea dintre cei care au aceste abilități și cei cărora le lipses este o problemă în creștere, crescând riscul de a adânci inegalitatea economică. Angajații care întârzie să învețe noi abilități vor avea dificultăți să se adapteze. Lărgirea decalajelor de competențe va împiedica aproape sigur productivitatea și inovația pentru companii.

Întrebări la care ar trebui să răspundă liderii:

  • Avem abilitățile necesare pentru a ne transforma?

Fiecare echipă de conducere ar trebui să fie capabilă să tragă o linie clară între capabilitățile de care au nevoie pentru a crește și a inova — și rezultatele specifice de afaceri pe care doresc să le obțină, inclusiv transformarea organizației. Dar acesta nu este un exercițiu static. De asemenea, liderii trebuie să fie pregătiți să ajusteze planul – în mod repetat – pe măsură ce mediul se schimbă, comunicând în mod constant. Și prin toate acestea trebuie să comunice consecvent ce înseamnă toate acestea pentru oamenii lor, pentru a-și valorifica energia și a evita surprizele. Liderii au responsabilitatea de a contribui la crearea unui viitor mai echitabil, oferindu-le tuturor celor din organizație oportunități egale de perfecționare și recalificare – și de a oferi o cale clară pentru a ajunge acolo.

  • Creăm o viziune incluzivă și care inspiră?

Liderii de succes recunosc că planurile lor de transformare depind de angajații care pot transpune viziunea în acțiune. Dar asta se poate întâmpla doar dacă angajații înțeleg cum se schimbă compania și ce înseamnă acest lucru pentru ei. Managerii pot ajuta la crearea unui sentiment de urgență în jurul perfecționării cu o mai bună claritate și transparență. Dar nu uita de inspirație. Când oamenii se simt entuziasmați și motivați cu privire la ceea ce urmează, este mult mai probabil să accepte schimbarea. Creați o narațiune în jurul viziunii voastre pentru viitorul organizației și aliniați-l cu scopul și misiunea companiei. Încurajați angajații să pună întrebări și să-și spună gândurile și să contribuie, ceea ce ajută la crearea sentimentului de apartenență și incluziune.

  • Ai talente ascunse în organizație?

Companiile se concentrează mai mult pe calificări formale și pe istoricul din CV de la locurile de muncă anterioare decât pe competențe. Rezultatul? S-ar putea să nu profiți din plin de abilitățile pe care oamenii din organizație le au deja.

Liderii de succes știu că valoarea capitalului uman nu ține de locurile de muncă sau rolurile anterioare, ci de competențe. Și în timp ce companiile orientate spre viitor își reproiectează traseele de carieră în jurul competențelor, multe alte organizații nu o fac – adesea din cauza riscurilor percepute sau incapacității de a privi dincolo de selecția tradițională de talente și de vânătoarea pentru „candidatul perfect”.

Oana Munteanu

Oana Munteanu

Oana conduce echipa de servicii integrate de resurse umane din PwC, având peste 15 ani de experiență în consultanță.

Alte recomandări