Mai mult decât un buzzword: factorul #1 pentru fericirea angajaților

Transparența la locul de muncă nu este doar un cuvânt la modă, este un catalizator puternic pentru succes. Dacă te-ai întrebat vreodată care este factorul numărul unu ce influențează nivelul de al fericire al angajaților, cercetările au dat răspunsul: transparența la locul de muncă.

credit foto: 123RF

Experiența pozitivă la locul de muncă influențează în mod direct fericirea membrilor echipei noastre având legătură directă factori precum productivitatea, motivația și inovația. Totuși, din multitudinea de factori care influențează fericirea angajaților, transparența ocupă un loc fruntaș.

„Asigurarea unui nivel de transparență cât mai înalt la locul de muncă este unul dintre principalele obiective pe care le-am avut în vedere atunci când am construit Mirro. Am înțeles că oamenii vor să fie la curent cu toate evenimentele importante dintr-o companie, cu deciziile executivilor, cu schimbările ce îi implică direct, cu metricii care arată nivelul de sănătate al unui business și ne-am asigurat ca toate aceste informații pot fi accesibile oricărui om, din două click-uri în Mirro.”

Problemele apar atunci când încercăm să înțelegem corect ce înseamnă transparența în mediile de lucru, dar și din faptul că doar 52% dintre angajați consideră că lucrează într-un mediu transparent. Astfel, una din două persoane simte că angajatorul lor nu este deschis și sincer cu ea. De asemenea, potrivit unui studiu Cezzane 54% dintre angajați părăsesc compania din cauza culturii organizaționale.

Să înțelegem corect transparența…

Transparența la locul de muncă este procesul de creare a unui mediu deschis și onest în care informațiile sunt dezvăluite liber pentru a spori încrederea și responsabilitatea.

Transparența la locul de muncă implică deschidere, comunicare și responsabilitate. Asigurarea unui nivel cât mai înalt de transparență începe cu construirea și consolidarea încrederii în cadrul tuturor echipelor.

La urma urmei, atunci când oamenii simt că pot conta pe managerii și colegii lor, studiile spun că sunt mai fericiți și mai productivi. Potrivit unui studiu Harvard Business Review, 70% dintre oameni se simt cel mai implicați atunci când conducerea le oferă informații actualizate în mod constant și comunică clar despre strategia companiei.

Transparența reprezintă însă mai mult decât prezentarea deschisă a planurilor de companie, întâlnirile cu angajații sau discutarea unor rapoarte detaliate. Când transparența este îmbrățișată ca valoare de bază a companiei, fiecare membru al echipei este ținut la curent cu ce se întâmplă din punct de vedere business, înțelege obiectivele actuale ale companiei și exact cum se încadrează acestea în imaginea de ansamblu. Dacă știința este o raritate, transparența la locul de muncă o transformă în normă și comunică că toată lumea este prețuită.

Și, în timp ce multe companii nu se îndreaptă către transparență și ratează să culeagă toate beneficiile acesteia, deoarece pare o sarcină grea, acesta nu este cazul când aveți instrumentele potrivite. Din fericire, ești în locul potrivit pentru a obține mai multe informații despre asta.

Cu Mirro, ai acces la toate datele, rapoartele și statisticile care detaliază experiența angajatului în cadrul companiei tale. Concret, ai la dispoziție date despre vechimea în muncă, toate interacțiunile în platformă, aliniere pe valori, înțelegerea impactului din obiective, feedback, recunoștință, dar și date funcționale, precum salarii și concedii. În plus, Mirro încurajează transparentizarea companiilor prin diseminarea anunțurilor și deciziilor interne, prin rapoartele generate și prin oferirea unui cadrul prin care fiecare să își poată înțelege contribuția la locul de muncă.

Ce putem face pentru un mediu transparent?

Mai jos, puteți regăsi câteva moduri practice pe care orice echipă le poate implementa pentru a ajuta la construirea și consolidarea transparenței și a încrederii și pentru a favoriza colaborarea și crearea unei culturi deschise.

  • Programați întâlniri recurente    

Puteți începe cu programarea unor întâlniri recurente. Discuțiile regulate pentru a împărtăși informații, a oferi feedback și a informa pe toți membrii organizației cu privire la evoluțiile din business, ale echipelor sau ale unei persoane, rezultate sau performanțe sunt esențiale pentru a asigura alinierea și transparența completă.

De aceea, puteți lua în calcul întâlnirile săptămânale în care prezentați ultimele evoluții și proiecte viitoare. Evident, ele pot lua diferite forme, face 2 face, hibrid sau online.

Evident, nu abuzați de frecvența întâlnirilor. Setați ședințe în care aveți o agenda clară, o evoluție sau ceva efectiv de comunicat.

  • Încurajați managerii să fie transparenți

Asumarea transparenței la nivel de politică în cadrul organizației tale este esențială. Adoptarea acestei valori va spune multe despre tine ca lider și va arăta membrilor echipei tale că îți pasă.

Iar transparența trebuie să fie asumată de toți membrii, inclusiv manageri care să promoveze efectiv această valoare și să încerce în mod constant să creeze o experiență mai bună pentru echipele lor.  Oamenii vor fi deschiși și onești doar dacă managerii sunt transparenți și petrec suficient timp discutând planuri, obiective și așteptări.

Promovarea transparenței trebuie făcută într-un cadru potrivit, astfel că membrii echipei care semnalează eventuale abateri sau lucruri care pur și simplu nu funcționează nu trebuie să se simtă urmăriți, discriminați sau penalizați.

De aceea, implementarea unui ”culturi a feedback-ului” poate contribui semnificativ la crearea unui climat transparent – potrivit Microsoft, angajații care simt că companiile lor folosesc feedback-ul pentru a stimula schimbarea sunt cu 90% mai mulțumiți și cu 89% mai implicați decât omologii lor. Prin urmare, încurajarea feedback-ului deschis este cea mai bună modalitate de a genera transparență.

Și nu uitați, înainte de a cere mai mult unui manager, asigurați-vă că a dobândit deja skills-urile de management necesare pentru coordonarea unei echipe, a luat parte la programe de growth și leadership, nu doar cele tehnice.

  • Distribuiți în mod deschis informațiile

Accesul la informații în cadrul organizației este esențial, indiferent de poziția pe care o ocupi în ierarhie, iar informațiile și datele de care ai nevoie ar trebui să-ți fie la îndemână. Totuși, în cadrul organizațiilor, o mulțime de informații sunt adesea păstrate private de la toți angajații, din rațiuni de securitatea informațiilor, fiind invocat caracterul confidențial. Uneori însă sunt ținute ascunse din rațiuni individuale, când persoanele desemnate să le gestioneze pur și simplu nu știu cui să le distribuie.

Cea mai facilă modalitate de a asigura un acces facil la informațiile de care ai nevoie este documentarea politicilor companiei, prin care vei ști exact la ce informații și date ai acces, unde le poți găsi și cum trebuie să procedezi. Astfel, reglementări interne, fluxuri de lucru, pachete de beneficii și modul de utilizare a acestora, operațiunile companiei, informații despre procesele de angajare și integrare sau chiar informații despre salariu și bonusuri, pot fi accesate cu ușurință de către persoanele desemnate. Accesul la informațiile cheie ale companiei este vital pentru crearea unei relații de încredere.

Însă odată elaborate, politicile companiei trebuie făcute accesibile membrilor echipei, precum și actualizate în permanență.

Bogdan Ioniță

Bogdan Ioniță

Mi-am petrecut ultimii câțiva ani furnizând produse software potrivite utilizatorilor potriviți.

Alte recomandări