Prima companie de tehnologie fondată de el, uberVU a depășit cu succes granițele naționale: achiziția de către Hootsuite în 2014 l-a făcut pe Vladimir milionar la doar 31 de ani. Recunoaște că drumul de la idee la succes este de cele mai multe ori greu și dezarmant.
Cine este Vladimir Oane? Cum te definești – inovator, lider, vizionar?
Nu știu cine sunt și probabil că nu o sa aflu niciodată. Nu m-aș descrie ca un inovator, lider sau vizionar. Am avut momente când am inovat, dar și momente când am fugit de schimbare. Sper că am fost un lider în anumite situații, pentru anumiți oameni. Însă am fost și “follower” de multe ori. Vizionar sunt destul de des, dar nu sunt tot timpul conștient de linia fină între viziune și halucinație.
În zona de business sunt probabil cunoscut printre primii antreprenori din România care au fondat o companie de tehnologie globală, uberVU. Proiectul a depășit barierele mentale din domeniul tech local, introducând inovații precum accesul la incubatoare externe, dezvoltarea de software big data, operarea în cloud, finanțare externă, model SaaS, birouri în SUA, vânzări către companii mari și un exit de succes. Să fii primul nu e neapărat calea optimă de a reuși, dovada fiind toate companiile care ne urmează exemplul și care fac o treabă extraordinară comparativ cu noi de acum 10-20 de ani.
Mi-am petrecut aproape 4 ani jucând rolul de lider de produs într-o companie mare. Însă m-am plictisit și poate dezamăgit de social media, piața în care am activat timp de ani. Îmi doream să lucrez la o problemă mai aproape de interesele mele la acel moment, adică zona de învățare continuă. Am trăit înconjurat de cărți și am apreciat zona cunoașterii de când mă știu.
Așa s-a născut Deepstash, un produs despre idei ca obiect în jurul în căreia să creăm un nou tip de experiență socială. Am pornit la drum cu Dan Ciotu, partnerul meu în majoritatea proiectelor din trecut, și am norocul să am alături de mine o echipă care ne împărtășește idealul.
Poate dezamăgit de social media, îmi doream să lucrez la o problemă mai aproape de interesele mele la acel moment, adică zona de învățare continuă. Așa s-a născut Deepstash.
Cum a fost drumul de la o idee la un produs și exit. Și din nou. Care sunt momentele WOW și care au fost provocările?
Drumul e lung și plin de provocări. În cazul nostru cu uberVU, naivitatea a fost atuul nostru principal. Săream din lac în puț cu entuziasm și am facut asta până la final. Dacă am fi știut cât de complicat și dificil este totul probabil că nu ne-am mai fi apucat.
Ce e interesant e că povestea inspirațională și gloria apare doar la final. Parcursul e plin însă de oameni care se uită cu suspiciune. La noi în țară ești apreciat dacă stai în banca ta, faci ce ți se spune și nu pui multe întrebări. Cred că și de aici atracția de a opera la un nivel internațional. Dacă businessul e un joc, măcar să jucăm undeva unde se câștigă pe merit. Se pare că entuziasmul nostru a fost destul de molipsitor încât să atragem alături de noi o echipă, să convingem niște investitori să ne susțină și așa mai departe.
Cum îți construiești tu echipa? Ai în vedere încă de la început să o pregătești pentru a deveni mare/globală?
Majoritatea proiectelor mele nu urmează un drum bătătorit. Adesea, nu deținem răspunsurile la întrebările esențiale, iar acest aspect ar trebui să fie un element motivant, nu un impediment. Din păcate, cultura noastră este adesea colectivistă și birocratică, cu superiorii care dictează sarcini ce sunt executate de angajați. Cum construiesc o echipă în acest context? Cu dificultate.
Atitudinea este esențială în selecția primilor membrii din echipă. Ei trebuie să fie autodidacți, curioși și curajoși să exploreze necunoscutul și să își susțină opiniile. Abilitățile specifice pot fi dobândite ulterior.
În general, companiile se transformă odată ce au succes. Echipa inițială se schimbă cu specialiști aduși să eficentizeze un business deja funcțional.
Cum vezi tu impactul generațiilor și cum îi vezi tu pe viitori lideri?
Am multe speranțe pentru viitor, dar cu o doză de incertitudine. Termenul de „lider” este adesea folosit ca o variantă modernă pentru „șef”, asociindu-se cu calitățile celor care ne conduc și cu dorința noastră de a deține puterea. Deși schimbarea percepției populare este posibilă, consider că este mai util să abordăm o latură mult mai pragmatică a leadership-ului: responsabilitatea.
În loc să ne concentrăm pe a fi „buni lideri”, ar trebui să ne concentrăm pe responsabilitățile pe care suntem dispuși să ni le asumăm. Dorința de a conduce poate proveni uneori dintr-un impuls narcisist, dar concentrarea pe responsabilitate ne menține ancorați în realitate.
Îmi doresc ca tot mai mulți dintre noi să ne asumăm responsabilitatea propriei vieți. Nu vă limitați la a dori să fiți lideri, ci asumați-vă responsabilități tot mai ample și mai complexe. Prin acțiunile voastre, îi veți inspira și pe alții să facă la fel.
Produsul tău aduce o revoluție, care poate de abia acum este cu adevărat înțeleasă la nivel de masă – prin impactul vizibil GenAI și ChatGPT. Cum vezi viitorul învățării?
Probabil că o să afecteze semnificativ sistemul școlar de la noi și din lumea vestică. Tendința de a externaliza gândirea unui program probabil că o să continue să câștige teren și toate lucrările de control și tezele vor fi scrise de software. Sistemul nostru este despre toceală multă, repetat fără să gândești, iar AI-ul este roboțelul perfect.
AI-ul poate fi un companion valoros care să ne sprijine și să ne amplifice procesul de învățare. Poate rafina ideile (așa cum face Deepstash), poate fi un partener de discuții sau poate răspunde la întrebări mai rapid decât un bibliotecar.
Învățarea aprofundată nu va dispărea, ci va deveni și mai importantă. O cultură generală solidă va fi esențială pentru a putea interacționa cu AI-ul și a interpreta răspunsurile sale.
Deși AI-ul poate realiza lucruri care par magice, nu trebuie să uităm că se bazează pe matematică și statistică. Un AI nu are dorințe, spre deosebire de noi. Un AI nu are discernământ, o calitate pe care noi (ar trebui) să o posedăm. Un AI are acces la o cantitate vastă de informații, dar conceptul de înțelepciune îi este străin.
Acest aspect ne face pe noi, oamenii, poate mai importanți ca niciodată. Abilitățile noastre de a gândi critic, de a discerne și de a crea nu pot fi replicate de AI. Educația ar trebui să se concentreze pe cultivarea acestor abilități esențiale pentru a ne asigura că nu devenim sclavii propriilor creații.
Micro-learningul este răspunsul la extra stimularea pe care o simțim cu toții. Suntem atât de dependenți de dopamină încât vrem ca beneficiile să le primim instant. Asta e atracția inițială a serviciilor precum Deepstash.
Cum a aparut Deepstash? Cum va imaginati voi publicul țintă și cum arată în prezent?
Deepstash a apărut după un deceniu de social media. Poate deziluzionați de efectele nu tocmai pozitive ale marilor rețele am vrut să creeăm o alternativă la aplicațiile care îți mănâncă timpul și nervii. Am văzut pe pielea noastră avantajele unei educații continue atât la birou, cât și în viața personală.
Publicul țintă este format din oameni tineri, media fiind undeva în jurul vârstei de 25 de ani. Utilizatorii noștrii au crescut cu accesul la internet și cu un telefon inteligent în mână așa ca așteptările lor despre consumul de informație au fost iremediabil transformate de aceste tehnologii. Deepstash apare în viața lor atunci când trebuie să ia decizii pentru viața lor în lipsa profesorilor sau a unei curicule bine stabilite. Când realizezi că viața este infinit de complexă ajungi la educație încercând să-și construiești un manual de utilizare. Vedem asta în interesele utilizatorilor noștri: Dezvoltare Personală, Curiozități din Psihologie, Inovații în Știință, Cultura Muncii Remote, Productivitate și așa mai departe.
Deepstash e atractiv pentru că nu propune soluții din secolul trecut: “Renunță la tehnologie, citește cărți, du-te la cursuri și așa mai departe”. Aplicația noastră îți oferă idei mici, într-un format nativ telefonului, e socială. Conținutul însă face diferența. Comunitatea face diferența.
Perspectiva ta asupra micro-learning-ului, cât de actual este și cat se mulează el pe generația actuală?
Micro-learningul este răspunsul la extra stimularea pe care o simțim cu toții. Suntem atât de dependenți de dopamină încât vrem ca beneficiile să le primim instant. Asta e atracția inițială a serviciilor precum Deepstash.
Nu cred însă că beneficiul este un proces de învățare accelerat. Nu poți să citești o carte în 5 minute, la fel cum nu poți să înțelegi concepte filozofice lecturând citate inspiraționale. Alternativa la aplicațiile de micro-learning nu este mersul la bibliotecă, ci scrolatul video-urilor pe Instagram.
Beneficiul real al aplicațiilor de micro-learning este să spargă bula informațională axată pe știri și mondenități prin stimularea curiozității. Și astfel să-ți ofere obiceiuri mai bune de a consuma informație.
Tehnologia aduce schimbări vizibile în fiecare zi, iar perspectiva că 85% din joburile din prezent nu vor mai exista în viitor devine mai aproape de noi. Pe ce ar trebui să se focuseze noua generație?
Majoritatea joburilor de acum 100 de ani nu mai există acum. Acum 250 de ani 90% din populația globală lucra în agricultură, iar acum în lumea vestică numărul e sub 5%. Acum 100 de ani am mutat multe din joburile din agricultură în fabrică. Și ne-am speriat cu toții când fabricile au început șă fie automatizate acum ceva decenii. Tehnologia aduce tot timpul schimbare și chiar dacă există tulburări pe termen scurt, la scara istoriei, avansul tehnologiei stă la sursa dezvoltării societății.
Într-o lume cu AI extrem de competent și ieftin, valoarea o să se mute către atributele umane ce nu pot fi replicate de tehnologie: scop, sens, înțelepciune, comunicare, autenticitate etc.
Ne poate ajuta tehnologia procesul de învățare continuă – cel puțin partea teoretică?
Evident. E important să fim conștienți că AI-ul nu înțelege concepte precum “adevăr” sau “raționalitate”. Toolurile precum ChatGPT sunt notorii pentru autoritatea cu care prezintă drept fapte povești inventate pe loc. Aș zice că la momentul acesta din timp cunoștințele din domenii diverse și variate contează mai mult decât specializarea.
Indiferent de problemele de acuratețe, AI-ul poate fi un partener fenomenal în orice muncă intelectuală. Calitatea interacțiuni cu un AI este direct proporțională cu calitatea întrebărilor tale. Eu îl folosesc ca partener de brainstorming sau ca să găsesc noi direcții de explorat atunci când mă blochez.
Într-o lume cu AI extrem de competent și ieftin, valoarea o să se mute către atributele umane ce nu pot fi replicate de tehnologie: scop, sens, înțelepciune, comunicare, autenticitate etc.
Cum vezi tu o rutină sănătoasă de învățare?
Rutina nu este principala problemă, ci lipsa de interes. Dacă considerăm că educația se termină la absolvire, orice rutină va fi sortită eșecului. Trebuie să conștientizăm cu toții că lumea se transformă rapid și că trebuie să ne adaptăm la schimbare pentru a rămâne relevanți. Atitudinea noastră față de schimbare va face diferența și va influența obiceiurile noastre de învățare. Ideal ar fi să abordăm schimbarea cu curiozitate și entuziasm.
De asemenea, este important să fim conștienți că trăim într-un mediu plin de tentații la un click distanță. Telefoanele mobile ne pot ține captivi în cele mai puerile forme de divertisment, atrofiindu-ne creierul.
Odată rezolvate problemele de motivație și concentrare, rutina vine de la sine. Fiecare dintre noi va găsi un sistem propriu. De exemplu, eu ascult cărți audio sau podcasturi în timp ce fac sport sau când stau în trafic. Citesc cărți seara și îmi public notițele pe Deepstash pentru a împărtăși pasiunile mele cu cei interesați. Veți găsi o combinație de idei de afaceri, filozofie și SF.
Despre Vladimir Oane
- Septembrie 2008: a fondat uberVU, alături de doi alți români și ei absolvenți ai Politehnicii. uberVU era una dintre primele servicii de marketing online pentru social media.
- Ianuarie 2014: uberVU a fost achiziționată de compania canadiană Hootsuite (unul dintre cei mai mari furnizori globali de instrumente folosite de companii pentru a gestiona rețelele de socializare). Vladimir devine milionar la doar 31 de ani. Conform Techcrunch.com, tranzacția dintre fondatorii uberVU și HootSuite a fost estimată 10 – 15 milionane de dolari.
- Ianuarie 2014 – Octombrie 2018: Vladimir a fost Director Management Produs la HootSuite.
- Noiembrie 2019 – Prezent: Vladimir a co-fondat Deepstash care este o platformă socială cu o comunitate de peste 2 milioane de utilizatori, în care oamenii postează informații precum concepte academice, rutine de fitness, statistici despre somn, etc. cu intenția de a revoluționa învățatul, făcându-l atractiv și ușor de utilizat. La un an distanță de la data fondării, Deepstash a primit 3 milioane de euro finanțare de la Connect Venture, GapMinder VC și Cultivate Capital potrivit start-up.ro.